Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

woensdag 8 juli 2009

[ NBA ] 7 juli. Teveel! We zijn begonnen!

Ik hou het niet meer bij, er gebeurt teveel en voor het eerst sinds ik aan dit project begonnen ben raak ik de tijdlijn een beetje kwijt. Als ik op 6 juli iets lees, om elf uur 's avonds ofzo, is het dan nieuws van de zevende? Vergeef me dus als ik de komende dagen, of in de voorgaande weken, iets niet helemaal op de juiste dag heb geplaatst. Bedenk maar dat het deel van mijn charme is. Ik ga eerst even wat korte pointers plaatsen en daarna genieten van het feit dat ik eindelijk weer live basketball heb gezien!

* Wade blijft een beetje gek doen als het om zijn toekomst bij de Heat gaat. Hij wil best blijven, 'maar dan moet de Heat wel een contender zijn'. Ze zijn een grote move van meedoen om de prijzen verwijderd, maar Riley runt het team nog altijd. Dat weet Wade ook, je kunt Riley nooit uittellen. Tegelijk spreekt Wade niet echt tegen dat hij volgend jaar wel eens weg zou kunnen zijn én zijn huis staat te koop. Toch zou ik me als Miami-fan niet al teveel zorgen maken: De Heat hebben geld te spenderen volgend jaar, vanaf 2010 hebben ze vast weer een topteam in het oosten.

* De Dallas Mavericks zitten achter Shawn Marion aan. Good stuff. Een paar nieuwe spelers maken de Mavs misschien weer wat frisser om naar te kijken. De laatste twee jaar speelden ze wel goed basketball maar het oogde muffer dan de onderbroek van een bejaarde. Als ze Kidd nou geen verlenging aanbieden... Oh wacht. Dat hebben ze net gedaan.

* Over Steve Nash: Lezer Chris wees me er op dat Nash nog een jaar onder contract staat. Je hebt gelijk, ik had het duidelijker moeten schrijven. 'Word on the street' is dat Nash misschien een verlenging van zijn contract gaat tekenen. Nu ook Grant Hill weg gaat lijkt me dat geen goede zet. Dus ik herhaal: Blijf. Niet. In. Phoenix.

* Mike Bibby schijnt in Atlanta te blijven, achttien miljoen voor drie jaar. Dat vind ik nou eens een heel eerlijk contract. Bibby komt van een slordige veertien miljoen per jaar af, wat duidelijk teveel is. Zes miljoen plaatst hem iets boven het gemiddelde (pure gok) maar een pak onder de echte sterren. Terecht. Leuk voor Bibby, goed voor de Hawks.

* John Kuester gaat de Pistons volgend jaar coachen. Ik ga niet doen alsof ik hem ken. Hij is assistent coach van de Caveliers geweest. Dit maakt hem ongetwijfeld goed (de Cavs waren stérk vorig jaar!) maar tegelijk onervaren. Hem wacht een jaar waarin elke fout die hij maakt wordt afgestraft in de media. Maar nogmaals: Ik ken hem niet. Ik heb hobby's.

Maar dan nu het échte nieuws van eergisteren!

Kennen jullie die reclame op ESPN van Amstel Bier ('(amster)Dam good bier...')? Een reclame op een Amerikaanse zender dus, en die begint met een rasechte Amsterdammer die schreeuwt: 'Dames en heren we gaan beginnen......' Ik eis dat ze volgend jaar vóór de eerste summerleague wedstrijd die reclame draaien, gewoon, voor de Nederlandse fans. Het basketballseizoen is begonnen!!!

Eergisteren speelden de eerste zomerteams in Orlando. Mannen die spelen voor een plekje binnen de club halen alles uit de kast. Dit resulteert in geforceerd basketball, weinig passing, kwalitatief pauver samenspel, geweldige games dus. Die mannen willen allemaal laten zien dat zij het alfa-mannetje in een poel van ypsilon's zijn, het is geweldig. Tegelijk staan er scheidsrechters op het veld die het ook ooit hopen te maken. Zij doen dus niet aan superstar-calls, niet aan flauwekul en ze heersen met een overtuigingskracht waar Stalin en Mao aantekeningen bij maken. Het is geweldig.

Commentaar (je kunt de wedstrijden live volgen via nba.com!) wordt geleverd door Donte & Galante ofzoiets, twee kerels die het over pizza's, mooie vrouwen en de witte benen van een voorbijganger hebben. Ze geven hardop toe zelden zo'n slecht basketball gezien te hebben. In de laatste minuut van een spannende game scheppen ze op over hoe ernstig hun adem stinkt. Ik vind het hilarisch. Bij vlagen roepen ze even wie er hoeveel punten hebben en de score wordt bijgehouden door af en toe in te zoemen op het scorebord. Basketball zoals je het, zonder al te veel te hoeven fantaseren, ook in je eigen sporthal kunt zien.

Wie zijn er goed tot nu toe? Terrence Williams' eerste wedstrijd was goed, die heb ik alleen niet gezien. Gisteren was hij 3/11 geloof ik voor twee punten. Nogmaals: Helemaal mijn speler. Hij doet me nu al denken aan Corey Brewer, een speler die nooit iets bewezen heeft en die ik volgend jaar wéér op de voet ga volgen. Tyler Hansbrough overtuigt al twee dagen. Hij speelt met de grootste drive die je mee kunt maken: Hij werd tijdens de draft in Madison Squar Garden zo hard uitgejouwd dat je elk moment verwachten dat een Romeinse keizer zijn duim omlaag zou steken. 'Voed hem aan de leeuwen!' (Voor de oplettende vroege lezers: Voorgaande alinea is wat aangepast, had wat cijfertjes helemaal fout).


Coby Karl (zoon van coach George Karl) probeert een plekje bij de Celtics af te dwingen. Goede defense, clutch schotjes, die jongen heeft game. Zou zijn naam tegen hem werken? Hoe kan hij al jaren moeten knokken voor een plek in een league waar Michael Doleac, Mark Blount en Chris Quinn in één team speelden?

Morgen misschien méér over de summerleague, als ik vanavond tijd heb om te kijken. Laterrrr

1 opmerking:

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport