Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

vrijdag 17 juli 2009

[ NBA ] 16 juli 2009. Drie Rookies op de radar

Deze off season begon met een storm en is nu al stiller dan een eindexamenklas als de papiertjes opengeslagen mogen worden. God, wat saai. Er gebeurt geen donder en om 'the streak' van een dag of vijf levend te houden moet er wat getypt worden hè? Daarom wat willekeurige gedachten over drie Rookies waar ik nog niet zoveel over geschreven heb. Ach, wie houd ik voor de gek, het gaat over twee nieuwelingen in de league en mijn favoriete speler in de wereld. Ricky. Lieve, lieve Ricky. Kom alsjeblieft naar Amerika.

Blake Griffin

Het is nooit een geheim geweest dat Griffin naar de Clippers zou gaan. Veel mediamakers schetsten een doemscenario. Griffin zou zijn carrière de vernieling in zien gaan in Los Angeles, hij zou er zelf niks aan kunnen doen. De powerforward heeft zelf altijd een andere instelling gehad. Hij gaf aan niks om het verleden te geven, wat gebeurd is, is gebeurd. Hij wilde de uitdaging op zich nemen om van de Clippers weer een respectabel team te maken en nu, in de zomerleague, laat hij zien dat hij geen grappen maakte.

In de oefenpotjes tegen tegenstanders die niet zo goed zijn, domineert hij het veld en laat hij zien met recht de onbetwiste Rookie of the Year te zijn. Nu al. Hij reboundt alsof de bal nooit mag stuiteren, maakt zijn punten en, dit bevalt me nog het meest, weet zijn teamgenoten erg goed te vinden als er druk komt. Hij heeft als big guy al meer assists verzameld dan teamgenoot Zach Randolph in tien jaar in de league. Passende big guys zijn leuk om naar te kijken en helpen hun team. Griffin en Eric Gordon gaan de Clippers misschien wel een aardig team maken. Leuk.

Hasheem Thabeet

Thabeet heeft in zijn jonge carrière elf rebounds gepakt in 72 minuten tijd. Ik zou hier eigenlijk een SPSS-kansberekening op los moeten laten maar ik weet vrij zeker dat je stinkend je best moet doen om er niet méér dan dat te krijgen. Je bent 2.20 meter en de bal stuit van de ring. Komt hij dan niet automatisch in jouw zone terecht? Het zelfde als het blocken van schoten. Hij haalt de één per wedstrijd niet tegen jonge knapen die, naast vee kleiner, echt niet zo intelligent spelen. Als ik tegen mannetjes van twaalf speel en ik wil ze per se niet uitblocken, maar ik ga voor de show met mijn handen omhoog staan, dan schieten ze gegarandeerd een keer tegen mijn ellebogen. Dat moet bij Thabeet toch ook af en toe gebeuren? Kom op!

Hasheem kan natuurlijk nog bijtrekken. Hij is jong en groot en zulke mensen moeten zich vaak nog ontwikkelen. Hij basketballt ook pas twee of drie jaar. Nu al zeggen dat de reïncarnatie van Yinka Dara de velden betreedt is naast een beetje cru ook wat voorbarig. Maar een nummer twee pick? Dat label heeft Thabeet nog niet weten te verdienen. Hij ziet er uit als een 'second rounder' op het veld en ik weet niet of Memphis de staff in huis heeft om deze zomer nog veel verbeteringen bij hem aan te brengen.

Ricky Rubio

Er wordt gepraat over de buy out in Spanje, zoals ik gisteren al schreef, dus ik ben helemaal klaar om mijn obsessie op te pakken. Ik word zo gruwelijk fan van Rubio dat ik een keer naar Minnesota reis om hem te groeten als hij het stadion inloopt. Tussen alle signorita's die hun slipje naar hem toe gooien trek ik dan mijn boxershort uit om het harige, zweterige stukje katoen op zijn lieve haartjes te gooien. Zo'n fan word ik, u bent gewaarschuwd. Zouden er in Rubio's kamp mensen zijn die hem googlen en alle resultaten (ook de Nederlandse) voor hem door een automatische vertaalmachine draaien? Kijken wat er dan (in het Engels) uitkomt:

Between all signorita's that their panties to him closed throw pull I then my boxershort from round the hairy, sweaty briskly cotton on be dear her to throw.

Poëzie. Maar goed. Ik ben dus helemaal klaar om mezelf aan de T-Wolves over te geven en als een bijkomend resultaat zal ik dan vrede moeten hebben met de rare GM die David Kahn tot nu toe is.

Kahn houdt vast aan zijn idee van Jonny Flynn en Ricky Rubio in één backcourt. Hij heeft van ontslagen coach Kevin McHale afgekeken dat het niet erg is als Rookie's fouten maken, daar leren ze van. Rubio en Flynn krijgen de kans veel minuten te maken, veel beslissingen te nemen en er worden meteen veel wedstrijden in hun handen gelegd. Dat kan voor één of twee jaar wel eens lelijk worden, en dat leek Rubio in het begin ook tegen te houden. Nu duidelijk is dat Kahn hem toch niet gaat ruilen lijkt Rubio er het beste te van willen maken. Kahn heeft de speler die hij wilde nog steeds. Iemand met minder doorzettingsvermogen zou Rubio al lang geruild hebben voor een speler die lang niet zoveel rauwe potentie heeft. Applaus voor Der David.

En dan nu nog wat lofzang over Rubio. Ik kan niet wachten tot hij zijn eerste 20-assist game heeft genoteerd, dan maak ik er één in dichtvorm.

* Rubio is verrekte lang voor een pointguard. Dat viel in de Olympische Spelen niet op omdat hij de reuzen van de GVR (de Bottenkraker, de Vleeshouwer) als teamgenoten had. Die zin gaf me trouwens een pot nostalgie! Ik -moet- de GVR weer eens lezen. Snoskommer! Rubio is bijna 2 meter lang. Met die handle, die snelheid? Crazy.

* Rubio is jarig op 21 oktober. Alfred Nobel (1833) en Judge Judy ('42) zijn de enige celebs die ik ken uit het rijtje met mensen die dezelfde verjaardag hebben (http://www.famousbirthdays.net/october21.htm). Mailt iemand die site even dat het werkelijk schandalig is dat Rubio daar niet tussen staat, en iemand als Steve Lukather (?) wel? Thanks. Maar Rubio gaat dus de genialiteit van Nobel laten zien, de rechtvaardigheid van rechter July en de volharding van Netanyahu, ook op die dag jarig. Wacht maar.

* Rubio staat onder contract bij 'DKV Joventud'. Hun wedstrijden zijn niet om aan te zien. Sterker nog, een anagram van de club levert 'voted Junk TV' op. Geen toeval. Op dezelfde manier kun je 'Minnesota Timberwolves' veranderen in 'Wormnests live in a tombe'. Maak je keuze Ricky. Maar niet gebaseerd op deze gekke dingen.

* Ricky Rubio heeft mij als inspiratiebron

* Ricky Rubio belegd zijn pizza's met alleen maar tomaat en wat kaasreepjes om de lijnen van een basketball te vormen

* Ricky Rubio spreekt zeventig talen. Achterstevoren, zodat hij klinkt als Emily Rose in de gelijknamige film.

* Geen. Inspiratie. Meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport