Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

maandag 1 juni 2009

[ NBA ] NBA Finales 2009 mega monster preview

De finalisten voor de NBA finales zijn bekend. De Los Angeles Lakers en de Orlando Magic gaan strijden om de felbegeerde oerlelijke ring. Voor Los Angeles zou winst de tiende titel in de stad betekenen, Orlando won de finales nog nooit, na in 1995 wel de eindstrijd te hebben gehaald. In dit stuk, waarvan ik nog geen idee heb hoe lang het gaat duren, ga ik proberen een weloverwogen gok te nemen. Wie wordt er kampioen en vanwege welke voordelen gaat dat gebeuren?

Door Tiel van den Heuvel

Allereerst moet ik bekennen dat ik zelden zo'n slechte post season heb gedraaid als dit jaar. Alles, werkelijk alles, dat ik voorspelde bleek niet te kloppen. Gelukkig sta ik niet alleen in mijn misère. Niemand zag de Nuggets zo ver komen en toen ze er eenmaal waren voorspelde iedereen een game zeven in Los Angeles. De Magic die de Cavs verslaan? Alleen Charles Barkley ging 'on record' door zijn twijfels over LeBron-en-de-rest uit te spreken. Alle andere analitici grepen zich in het haar, 'hoe hebben we het kunnen missen?'. Een 'one man show' zou de finals niet halen en er is geen ploeg die het team-concept beter uitstraalt dan Orlando. Dat gezegd hebbende...

Ervaring

We raakten het al een beetje in de introductie. De Los Angeles Lakers hebben vaker finals in hun gebouw mogen organiseren dan Hendrik Jan Smits voor Idols © heeft gedaan. Iedereen in die organisatie weet waar het in juni om draait en ze staan nergens meer te kijken. En niet alleen de historie wijst op een voordeel voor de Lakers. Deze ploeg stond vorig jaar, haast ongewijzigd, ook in de finale. Toen werden ze door Boston bloot gelegd als een veel te softe ploeg. Dat gaat dit jaar waarschijnlijk niet gebeuren. Het gebrek aan inzet dat toen af en toe pijnlijk zichtbaar was, spettert nu alleen van Lamar Odom af. Toch zal ook Odom de zoete smaak van een ring willen proeven, dus ook van hem verwacht ik leuke potten. De ervaring is helemaal voor de Lakers in deze.

Koelbloedigheid

De Orlando Magic zijn kouder dan Vanilla Ice. Ze wonnen een game zeven in Boston, ze versloegen de Cavs in de knettergekke arena in Cleveland. Ze wonnen bovendien zéér benauwde wedstrijden van de Caveliers, terwijl ze eerder in diezelfde potten een eind achter stonden. De Orlando Magic lijken niet bang te zijn voor welke achterstand dan ook. Ze lijken te redeneren: 'Vijftien punten, ach, dat zijn maar vijf drietjes...'



Kobe is misschien wel de koudste speler in de league. De andere Lakers lijken veel zenuwachtiger. (foto Fernando Medina/NBAE via Getty Images)

De Lakers daarentegen, die lijken wat schuwer en zenuwachtiger dan Orlando. Er lopen spelers rond bij Los Angeles die veel slechter spelen bij een achterstand. Lamar Odom is al genoemd maar ook Luke Walton speelt liever als het wat minder spannend is en Jordan Farmar's zelfvertrouwen krijgt ook een boost als het verschil +10 is. Toch wordt het verschil enigszins recht getrokken door Kobe Bryant, de koelste speler in de league. Die man heeft het op zijn dertigste allemaal al gezien en gedaan. Die schiet een vrije worp nog raak als er een laserpuntje van een sniper op z'n bol gericht staan. Toch: Klein voordeel voor de Magic.

Coaching

Phil Jackson vs. 'the Master of Panic'. Voordeel: de Lakers. Met een afstand die groter is dan een lijnvlucht Los Angeles - Orlando.

Match ups

Een interessante vraag. Dwight Howard heeft tot nu toe elke wedstrijd kunnen domineren aan het aanvallende eind van de vloer. In de verdediging zag Superman er vaak echter niet goed uit. Hij wordt geplaagd door foutenlast, moet vaak op de bank zitten omdat hij vier of vijf P's heeft met nog aanzienlijk veel tijd te gaan. Ik denk dat de Lakers en Phil Jackson slim genoeg zijn om hem te exploiteren wat dit betreft. Pau Gasol is beweeglijk genoeg, en handig genoeg met de bal, om Dwight weer significant vaak op de bank te krijgen. Ik verwacht dus eigenlijk geen dominantie van Howard zoals we die tot nu toe gezien hebben. Dat ligt dan niet aan zijn aanvallende capaciteiten, no way dat Odom, Gasol of Bynum hem aan kan, maar ik zie hem geen lange perioden spelen. Verder zijn de bigs van L.A. ook solide rebounders, beter dan Ilgauskus in ieder geval.



Minder dominante wedstrijden van Howard? Ik denk het, maar niet door de Lakers verdediging... (foto Doug Benc/NBAE/Getty Images)

Michael Pietrus deed het bij vlagen vrij aardig tegen LeBron James. Kobe is gewiekster dan LeBron en schiet beter. Kan Pietrus zijn drietjes stoppen én in niet te veel fakes trappen? Niemand anders van de Magic kan dromen van Kobe afstoppen, dus Pietrus wordt weer een 'key' in deze wedstrijden. Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor Rafer Alston. Als de artiest die ooit Skip heette goed speelt kan Fisher hem niet aan. Als hij weer een beerput van een wedstrijd heeft zoals in game vijf kan Fisher hem wel baas. Dit wordt trouwens een finale met vrij matige pointguards. De laatste keer dat dat gebeurde was denk ik twee jaar geleden, Spurs - Cavs. De kijkcijfers daalden toen tot het vriespunt, laten we hopen dat deze series mooier worden.

Kunnen de Lakers Rashard Lewis en Hedo Turkoglu verdedigen? Dit durf ik eigenlijk niet te zeggen. Lamar Odom kán goed zijn maar of hij één van die goede wedstrijden speelt is altijd maar de vraag. Gasol is verdedigend niet sterk en te traag voor die match ups. Trevor Ariza is een interessant optie, die man heeft 'het', en Kobe zal ook wel minuten maken tegen Turkoglu. Maar nogmaals: Hier laat mijn fantasie me een beetje in de steek. Ik heb geen idee hoe dat zich af gaat spelen.

Al met al geef ik hem aan de Lakers. Te veel talent op teveel posities, ik zie Orlando die niet allemaal afstoppen. Tegelijk vraag ik me af hoe L.A. de drietjes van Orlando moeilijk gaat maken. Aargh, ik blijf bezig...

De Bank

Geen van beide teams hebben een écht sterke bank. Ik weet dat het gaat vervelen maar laat me hem nog eens noemen: Lamar Odom. Hij is een starter voor bijna alle andere NBA teams maar heeft de eer als eerste van de bank te komen bij Phil Jackson. Jackson zou hem eens als huiswerk op moeten geven met Manu Ginobili te twitteren. 'Manu, how do you manage to start on the bench?' En dan Ginibili: 'Grow some balls, Lamar. You get paid 11 million and are a free agent this summer. Earn your money!'

Naast Odom hebben de Lakers in Vujacic een leuke schutter, in Walton een net-niet-baller en Shannon Brown als manusje van alles. Brown is wel een kleine openbaring in een play offs vol grotere headlines. In een saaier jaar waren er meer verhalen over geschreven. Nu is hij het eerste kievitsei als er in Amerika échte aliens zijn geland ofzo. Bij Orlando is de bank niet veel beter. Over Gortat wordt veel hype gemaakt, maar ik zie het niet. Een 'stiff' die op zich niet slecht verdedigt, maar een enorme stap terug is na Howard. Alsof je bij ganzenbord op zo'n vakje komt, 'ga terug naar 13!'. Terwijl je op 39 stond. Pietrus is wel een class act vanaf de bank, hij speelt ook starterminuten. Toch is hij geen Odom, als die goed speelt. Voordeel, wederom, voor de Lakers.

W.V.T.S.K.

'Wat verder nog ter sprake komt', want deze lijst was niet eindig. Laat in de comments achter waarom jij denkt dat de Lakers of de Magic gaan winnen. Persoonlijk ga ik voor de Lakers omwille de zin die ik eerder schreef: Teveel talent op teveel posities. De Magic zijn een pony die twee verrekes goeie trucje kan: Drietjes schieten en Dwight Howard laten pompen onderin. De Lakers kunnen méér, en verfijnder. Ik ga uit van grote wedstrijden van Gasol en Kobe en twee of drie potten waarin Odom ook killt. Dat is genoeg voor de Los Angeles Lakers om kampioen van 2009 te worden. Dát, en het feit dat ik de lokale poule win als ze winnen. 25 euri in deze economisch zware tijd. Altijd lekker.

3 opmerkingen:

  1. En toch denk ik dat Orlando er mee vandaag gaat :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. orlando speelt veel beter en heeft al beter teams eruit gekickt, lakers hadden geen weerstand misschien even in houston maar voor de rest rolden ze zo de finale in....

    BeantwoordenVerwijderen

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport