Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

woensdag 17 juni 2009

[ MLB ] Een eerste stap

Er staat een hele lange sportloze zomer voor de deur. De NBA staat stil, football begint pas over enkele maanden, dus dan doe ik maar wat naast deze sporten het fijnste is: Zelf keihard trainen en mijn horizon wat verbreden. Dat brengt me naar de quasi-sport baseball. De komende weken ga ik de Texas Rangers volgen om te kijken hoe Antilliaan Andrew Jones het doet in de league.

Door Tiel van den Heuvel

Andrew Jones: Antilliaan of Nederlander? Ik kan me nog herinneren dat er in de media een opmerking werd geplaatst toen hij zijn miljoenencontract had gescoord. Iemand schreef toen naar Metro: 'Als ze iets fout doen zijn ze Antilliaan, doen ze iets goeds dan zijn ze Nederland's beste honkballer'. Ik parafraseer hier, maar ik kan me in die gedachte vinden. Persoonlijk maakt het me geen donder uit, al was hij Belg, maar die benoeming boven is een tipje met mijn baseball-cap naar die brievenschrijver. De man had een punt.

De Texas Rangers wonnen afgelopen nacht met 6-1 van de Houston Astros. Jones kwam niet in actie, hoewel ik nergens lees dat hij geblesseerd is, maar dat is vast om redenen die ik de komende weken ga snappen. Voor Texas 'homerde' (geen goed Nederlands woord, ik ga een synoniem zoeken) Ian Kinsler tweemaal en pitcher Kevin Millwood gooide zes mensen van de slagplaat zonder dat zij de bal raakten. Dat is schijnbaar moeilijk maar ik kan me herinneren dat er op mijn middelbare school ooit drie innings voorbij schoten doordat niemand de bal raakte.

Ik heb nog een beetje morele issues bij baseball. Ten eerste zijn het niet allemaal topatleten die met de knuppel zwaaien. Er lopen wat prototype dikzak Amerikanen rond die 's avonds bierblikjes op hun voorhoofd kapot drukken. Zo'n indruk maken ze in ieder geval. Dit argument is overigens niet erg overtuigend, komende van een dartsfan. Belangrijker is dat het op mij nog niet echt over komt als een teamsport, en ik ben heel erg 'team'-georiënteerd. Er zijn geweldige handshake-manoeuvres te zien en de communicatie tussen de veldspelers is haast bovennatuurlijk, maar ik zie het niet genoeg. Nog niet. De organisatie en de teams van de MLB hebben twee maanden de tijd om me een gelovige te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport