Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

vrijdag 5 juni 2009

[ NBA ] Finales, game 1 recap

Pure liefde voor het vak van een blogger. Dat, de suikerkick van een paar glazen chocomel en de 'crazyness' die alleen een paar biertjes kunnen brengen, brengen me op deze vroege morgen naar het toetsenbord. Ik kom vers van de eerste wedstrijd tussen de Los Angeles Lakers en de Orlando Magic en de Lakers wonnen de eerste game méér dan overtuigend, 100-75. Een wedstrijd met twee verhalen die er uit sprongen. De terugkeer van Jameer Nelson en het killerinstinct van Kobe Bryant.

Door Tiel van den Heuvel

Eerst even over de scheve positie waarin ik me bevind. NBA League Pass Broadband is een schijtproduct als het op de play offs aankomt. Ik kan verdomme de finales niet eens zien omdat Sport1 de rechten heeft! In de woorden van een kwade Ajacied: 'Pannenkoek!' Waar de fuck denk je dat ik ILP voor koop? Om de finales niet te zien? Waarom denk je dat ik geen Sport1 heb? Omdat ILP een goedkoper alternatief is voor meer wedstrijden! Tijdens het seizoen is ILP zeker een aanrader, in de postseason raad ik je gewoon de sites aan die wedstrijden per download aanbieden. Illegaal, maar betrouwbaar. Maar door het gebrek aan eigen stream zal ik het moeten hebben van de gastvrijheid van m'n maat Boyke (mad props) en van schrale streams op het internet. NBA, je wordt bedankt!

De wedstrijd was leuk en alles waar ik op hoopte. Ik heb m'n geld letterlijk gezet op de Lakers om de hele bende te winnen. Winst in deze series levert me 25 euro op geloof ik. Er zijn dagen dat ik ze niet verdien. En dan geeft het goede hoop als de Lakers, véél beter dan elk team tot nu toe, in staat zijn Dwight Howard te verdedigen. Voor de wedstrijd voorspelde ik Bynum's tweede fout op 9.48 in het eerste kwart. Het duurde veel langer. Bynum had een sterke start tegen Howard en hield hem van de borden. Gasol en Odom reboundden ook naar behoren waardoor Dwight Howard op een acceptabele vijftien rebs werd gehouden, waarvan 'slechts' vijf aanvallenden.

Howard werd goed verdedigd, Turkoglu begon goed maar eindigde met slechts dertien punten. Derek Fisher, Trevor Ariza en Kobe Bryant waren alle drie goed in staat voor snelle double teams te zorgen, iets wat wij in ons team 'collapse' noemen. Een pass inside op Howard werd onschadelijk gemaakt door een double team te faken. Howard pakte zijn dribbel op en de forward in kwestie ging terug naar zijn man. Howard moest dan óf terug passen, of een moeilijkere actie inside maken. Het is zo simpel, toch zag het er vers uit omdat het Cleveland niet lukte. Orlando kreeg weinig open schoten, schrok daarvan en schoot slechts dertig procent raak. Gaat dat blijven duren?

Voor alles wat de Lakers goed deden was het ook geen goede game van Orlando. Je hoorde coach Stan van Gundy op een gegeven moment zeggen dat zijn team last had van plankenkoorts. En daar leek het ook op. Je kunt niet blijven hopen dat Michael Pietrus topscorer van de Magic blijft. De volgende game, of die daarna, moet je een topwedstrijd van Lewis, Turkoglu of Howard pikken. Zij bleven alledrie onder de vijftien punten. Deels verdienste van de Lakers, deels onervarenheid en schrik van het grote podium, lijkt me.

Jameer Nelson was terug en bood een sprankje hoop voor Magicfans. Zijn schot was roestig maar met zijn dribbel en visie op het veld was niks mis. Vier assists, zes punten en het smaakte naar meer. Als hij deze week zijn schot terug kan vinden en zijn vermogen om de Lakers' defense (nog) beter in te schatten, heeft Phil Jackson extra kopzorgen.

De Lakers hadden vandaag Kobe en Lamar in de gelederen, beiden op het best van hun game. Odom had veertien rebounds, en dat is misschien wel het belangrijkste wat hij de Lakers kan bieden. Scorend vermogen is er genoeg, verdedigende kracht niet altijd. Over Kobe volstaat slechts te zeggen dat hij absoluut killde. Misschien had hij iets teveel schoten nodig voor zijn punten (16-34, 40 pts) maar elk van die schoten was imponerender dan zijn voorganger. Op een gegeven moment bereikte je als toeschouwer het punt dat je je klote voelde voor Michael Pietrus, de beste Magic-speler van vandaag. De Fransman deed werkelijk alles om een hand in Kobe's gezicht te krijgen maar hij bleef raak schieten. Er was vandaag geen schot dat #24 niet beviel, en die hij niet kon maken. Kobe Bryant gaat kampioen worden dit jaar.

Over dat laatste moet ik binnenkort een aparte blog schrijven. We hadden het er bij Boyke thuis ook over dat het misschien wel de grootste 'flaw' is in het basketball, in ieder geval tegenwoordig. De mannen zijn zo groot en sterk geworden dat een goede aanval simpelweg niet te stoppen is. Lamar Odom op rechts houden zou hem ongevaarlijk maken, maar dat lukt simpelweg niet. Kobe Bryant kan élk schot krijgen dat hij wil. Kan ook elk schot maken. Als Pietrus zijnde moet het frustrerend zijn om niet nét iets fysieker te mogen spelen, om de kansen wat gelijker te trekken. Meer daarover, binnenkort, op uw favoriete blog ;)

En als ik een pet had zou ik hem afnemen voor de scheidsrechters van vandaag. 'Slechts' 47 vrije worpen en als je de wedstrijd zag had je het idee dat het er minder waren. De mannen in het zwart-wit lieten de spelers doen waar ze goed in zijn. Snel, hard, atletisch basketball zonder al teveel gejank. Kobe had misschien een technische moeten krijgen, die hij overigens toch niet krijgt in deze finales, maar verder had ik absoluut geen problemen met deze arbitrale leiding. In weken waarin er zoveel is gebitcht over de refs, is een compliment ook op z'n plaats. Lekker laten beuken die mannen, en die ellebogen van Dwight waren inderdaad aanvallende P's!

****

Update!!!

Wil je gaan slapen, schieten je nog wat zaken binnen:

* Adam Morison. Ze lieten hem tegen het eind van de wedstrijd zo vaak slinks in beeld verschijnen, dat we (Boyke, Shippers, Don Kaufman en ik) ons af begonnen te vragen wanneer die cowboy zijn spijkerpak af zou scheuren om zijn tenue bloot te leggen en er in zou komen om ook garbage-time minuten te pakken.

* De halftime show. Dat was ongemakkelijk. Een vrouwke op een éénwieler die schalen op haar voet legt, ze omhoog wipt en op haar hoofd opvangt. Het was leuker geweest als ze a) je bami kwam brengen in een Chinees restaurant, b) ze stond te wachten voor een stoplicht, als je bedenkt dat die fiets tien voet hoog was, c) ze viel en haar arm brak. Ergens, in het publiek of thuis voor de tv, pakte Shaq zijn blackberry om te twitteren. 'Dis haftime show sux dawg!' Verder wees de muziek op de achtergrond op een fakir die een slang bezweerde. Die konden we niet vinden.

* JJ Redick kreeg minuten. What the?!? Niet smeekt om genade van Van Gundy's kant als een wissel voor Redick. Phil Jackson bleek menselijk en haalde zijn goede spelers aan de kant. Ik weet niet of dit per minuut klopt, met het idee is te mooi om te laten liggen.

* Deze series zijn nog niet over, dat punt heb ik geloof ik niet sterk genoeg gemaakt. Ik ben er nog niet over uit of alles wat mis was met de Magic, echt door toedoen van L.A. was. Bynum speelde te lang, Howard moet slimmer spelen om meer ruimte voor anderen te creëren. En Lamar Odom moet zijn wekelijkse stinker nog vertonen. 'Dit blijft', aldus de geschiedenis, 'niet duren.'

1 opmerking:

  1. Kobe, Wade en LeBron zijn de enige spelers die niet te verdedigen zijn. Voor de rest valt dat reuze mee. Je hebt als aanvaller in de NBA alleen veel voordelen. Je moet dan ook niet vergeten dat de NBA het spel voor de aanvaller een stuk makkelijker heeft gemaakt, voor de aantrekkelijkheid. Defensive three second rule, continuation plays en een veld met voetbalveld afmetingen. Maar natuurlijk ook een no-charge zone, refs die geen traveling callen (of het nou dribblestart of een ritme is) en tevens ook geen legitieme charges fluiten (buiten de no-charge zone), maar gewoon keihard de handen op de heupen rammen terwijl de ogen van iedereen uit zijn kassen poppen van ongeloof.

    Perimeter defense wordt afgestraft in de NBA. In de NBA noemen ze shotblocking en rebounding "defense". Ik noem op je voeten verdedigen, hedgen/double teams en roteren bij offensive screens verdedigen. Een Sasha van LA verdedigt zich het apelazerus en dan komt er een aanvaller tegen zijn borst aan, krijgt Sasha de foul. Gewoon zomaar. Dat vind ik echt zo treurig aan de NBA. Call dan gewoon niks.

    BeantwoordenVerwijderen

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport