Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

donderdag 22 oktober 2009

[ NBA ] Preview, South-East Conference

Dit is het eerste deel van een serie previews die ik met wat vrienden wil gaan doen. Kom elke dag kijken of jouw team al onder de loep is genomen door ons panel van hobby-kenners.

'Chulo we kunnen het toch ook nu doen?!?' Geen 'Hallo' of introductie van Tim's kant. Dan geef ik hem wel. M'n maat Tim a.k.a. Bolus is een fan van de NBA sinds ik hem ken. Rond 1992 liep hij met Flair-kaartjes te zeulen waar Michael Jordan, Charles Barkley en Larry Legend zonder krasjes op prijkten. Als hij die zou verkopen, zou het gestoord veel geld verdienen. In plaats daarvan koopt hij Mitchell & Ness jerseys die hij niet aandoet en support hij de Orlando Magic alsof zijn leven er vanaf hangt. Het is daarom niet meer dan passend dat we deze previews aftrappen met de divisie waar wij beiden veel naar gaan kijken dit seizoen: The South East!

Tiel: Wie wint de divisie?
Tim: Orlando Magic, zelfs zonder Rashard 'Juicer' Lewis in de eerste tien wedstrijden. Ze winnen die divisie dik.

Tiel: Hebben ze ingeleverd deze off season of zijn ze beter geworden? In andere woorden: Kan Vince Carter Hedo Turkoglu vervangen?
Tim: Ze hebben de beste starting five, een paar all stars en de diepste bank in de divisie. Misschien wel de diepste bank van het hele oosten. Vince Carter is beter dan 'He did, He does, Hedo'. Hij raakt misschien iets minder drietjes maar hij is meer een 'slasher'. Overall gezien hebben ze voornamelijk betere spelers gekregen. Ik hoop dat Jameer Nelson dit jaar net zo goed is als begin vorig seizoen, dan zie ik ze de NBA Finals wel weer halen.

Tiel: Wordt dit het jaar van JJ Redick? Want ik weet dat jij hem diggt..
Tim: Redick moet eens iets anders leren dan fouten maken en drietjes schieten. Hij heeft VC (Vince Carter) nu voor zich maar hij kan een goede roleplayer zijn. Maar dat heb je als je JJ heet: 'Just Jumpers'.
Tiel: Stan van Gundy zegt dat hij tegenwoordig zelfs kan verdedigen en in de finals was hij niet slecht... Ik zie hem wel doorbreken eigenlijk.
Tim: Ik hoop dat hij doorbreekt. Hij is de meest gehate- én de meest scorende speler in de historie van de NCAA. Je zou verwachten dát hij een keer doorbreekt.

Tiel: Maar kunnen de Magic opboksen tegen de Cleveland Caveliers en de Boston Celtics?
Tim: Boston wordt inderdaad lastig en de cavs misschien ook, daarom moeten ze zorgen dat ze eerste worden in het oosten, dan ontlopen ze in ieder geval één van die teams (waarschijnlijk de Cavs).

Tiel: En hoe goed gaat Jason Williams worden als Jameer Nelson weer geblesseerd raakt, wat ik hoop? Vannacht zijn eerste double-digit game voor Orlando en hij deelt nog steeds veel assists uit. Meer dan Nelson in ieder geval.
Tim: Dat is dus de vraag: heb je een passer nodig of heb je een scorer nodig? Vorig seizoen wonnen ze twee keer van de Lakers in de regular season, omdat Nelson +25 punten had. In de finals kregen ze een beatdown, misschien wel vanwege het gebrek aan scorend vermogen.
Tiel: Good stuff!
Tim: Sowieso, ik ben een lover van J-Will. Ik zie voor Jason Williams wel 15-20 minuten liggen, als hij het tenminste volhoudt.

Tiel: Lag het in de Finals ook niet aan een gebrek aan ervaring? Howard was niet zichzelf, in het gewone seizoen zou hij Pau Gasol of Lamar Odom gewoon omver hebben gelopen.
Tim: Klopt. En Stan van Gundy verneukte de chemie door Nelson terug te brengen. Dat gebeurde veel te vroeg.

Tim: Maar wat gaat er gebeuren met Anthony Johnson? Hij was ook vrij solide. Skip to My Lou (Rafer Alston) of Johnson had gewoon de minuten van Nelson moeten maken.
Tiel: Johnson mag de veteraan uit hangen op de bank en 'garbage time hero' zijn zoals onze vriend Boyke. Bij blowout wins mag hij spelen, of als laatste redmiddel even gas geven.

Tiel: Maar even terug naar wat je zegt over Cleveland en Boston, dan zijn we klaar met Orly: Moeten de Magic bang zijn voor de komst van Shaq en de terugkeer (waarschijnlijk) van een gezonde Kevin Garnett?
Tim: Vvoor KG wel, voor Shaq niet. ik ben geen hater maar die dude is niet meer de meest dominante speler in de nba, die zit nu (qua centers dan) bij Orlando. Orlando en Boston zijn beter geworden, bij Cleveland is alleen 'the L-train' (LeBron James) beter geworden.

Tiel: Volgende in de divisie. De Atlanta Hawks! Hoe zwaar gaan zij Flip Murray missen en hoe hard doet Mike Bibby jou aan Bart van de Jumpers denken?
Tim: Ik was een Mike Bibby hater, maar sinds ik de beelden heb gezien van de WC finale tegen LA heb ik een beetje medelijden gekregen met ze. Ik denk dat Atlanta net als New Orleans vorig jaar een verassing was, maar dat kunnen ze dit seizoen niet waarmaken. Overigens: Atlanta is heel diep op de guard positie. Maar daar houdt het ook mee op.
Tiel: Ik vind Bibby een jankerd en zwaar overschat als speler. Hij kan makkelijk assists stapelen in zo'n snel team met playmakers maar verder zie ik hem niet als elite PG.
Tim: Nee absoluut niet, maar dat komt omdat hij jouw 'main man' J-Will passeerde en het beter deed dan hij in Sacramento.
Tiel: J-Dubb haalde de conf. finals ook tegen L.A! Of was dat maar een tweede ronde? My main man heeft in ieder geval een chip, in tegenstelling tot jouw Penny Hardaway, Grant Hill en Chuck Hayes
Tim: Chuck Hayes?

Je hebt gelijk, maar J-Will heeft hem in zijn schoot geworpen gekregen, net als 'The Glove' (Gary Payton).
Tiel: No way. Hij was startende PG voor een kampioenschapsteam en hij besliste de series tegen Detroit door Chauncey Billups te ownen. Dat was misschien wel zijn beste wedstrijd ooit. Na D-Wade, Shaq, Posey, Haslem en Mourning was hij de belangrijkste. Dat je Shimmy (Antoine Walker) verwijt van geluk kan ik begrijpen, maar dit slaat alles!
Tim: Ok dan, heeft hij toch iets gedaan... Shimmy heeft hem verdiend, hij heeft de shimmy geïntroduceerd en door hem hebben ze die 4-punter nooit ingevoerd!
Tim: Antoine Walker: Instant All Offense...
Tiel: Die vent is lachwekkend... Maar we gaan verder. Dit gaat nu al te lang duren.

Tiel:Weer over Atlanta: Flip Murray was een lekkere scorer van de bank om erbij te hebben. Die is weg. Bibby is niet héél jong meer, Josh Smith is verdedigend goed maar aanvallend speelt hij dom. Te veel drietjes, te weinig inside acties.
Tim: Inderdaad. Maar ze hebben een best aardig team, ik zie ze alleen niet verder dan achtste plek komen.
Tiel: Daar kan ik mee leven.


Tiel: Charlotte Bobcats! Ik had ze als mooie underdog om een leuk jaar te krijgen. Nu hoor ik dat Raja Bell er misschien het hele jaar uit ligt. Dat is jammer.
Tim: Gelukkig is 'dunkin' on somebody that's Okafor' weg, die was veel te slap. Het verlies van Bell is inderdaad jammer, en dat ze een tijd terug de mooiste snor in de L (Adam Morrison) hebben geruild ook.
Tiel: Hmm ik vind Okafor wel beter dan 'de Kandelaar' Chandler, die vent heeft zijn belofte echt nooit ingelost.

Tim: Maar charlotte?!? Ik vind het wel aardig, als ik het goed heb hebben ze vorig jaar bijna de playoffs gehaald.
Tiel: Ja, hun tweede seizoenshelft was echt heel goed.
Tim: Het is een moeilijke divisie, de vier teams onder Orlando liggen dicht bij elkaar. Misschien haalt Charlotte wel de achtste plaats boven Atlanta... Vorig jaar begonnen ze crappy en ze zijn crappy geëindigd, ik dacht 1-7. Toch... Zoals je al zei, zonder Bell geen play offs vree is.

Tiel: Sinds de komst van Diaw en Bell draaide dat team goed. Gerald Wallace kreeg het weer naar zijn zin. Veder denk ik dat (Vladimir Radmanovic) wel weer eens drietjes kan gaan knallen, die vent heeft wat te bewijzen sinds hij voor 'the Stache' is geruild.
We zijn het eens: Geen play offs voor de 'Cats. Verder wel een lastige divisie, zoals je net al zei: Miami en Washington komen nog en ik heb geen idee hoe dat uit gaat pakken. Dus...

Tiel: MIAMI!
Tim: Dwyane Wade is goed, no doubt, maar miami wint geen championship de komende jaren. Wade doet in principe hetzelfde als in de finals van '06: Alles alleen en in elke top10-video vijf keer verschijnen. Toen had hij echter all stars om zich heen, nu niet.
Tiel: Ik denk dat a) Dwyane Wade goed genoeg is om zijn team elk jaar in de play offs te krijgen, b) Michael B-Easy is van de weed af en wordt een 20+ scorer, c) Mario Chalmers groeit en wordt een okay guard in de league en d) Jermaine 'the Drain' O'Neal klimt weer een beetje op in zijn game. Ik zie Miami de vierde spot in het oosten nemen.
Tim: Gewaagd... Dan zie jij ze boven Chicago, Detroit, Philadelphia etc.?
Tiel: Ja, boven Detroit en Philly sowieso, die stellen denk ik weinig voor. Chicago is een verhaal apart, daar moeten we het een andere keer over hebben.
Tim: Het kan best, buiten de top 3 zijn er niet veel ploegen in het oosten echt beter geworden.
Tiel: Met Jermaine O'Neal heb je toch een naam die 15+ zou moeten gaan, elke wedstrijd. Mario Chalmers en Wade kunnen voor veel fast breaks en highlights zorgen en Beasley is echt een alleskunner. Vent scoort echt heel gemakkelijk. Alleen de defense is vrij waardeloos. Maar daar let tegenwoordig bijna niemand meer op

Tiel: Alleen 'Hibachi' nog. Haalt Washington de play offs?
Tim: Washington is echt all offense, alleen half-court, geen D whatsoever. De play offs? Moeilijk. Ik denk het wel, maar dan moet wel iedereen fit zijn. Ze gaan het in ieder geval beter doen dan vorig jaar.
Tiel: Ik denk het ook. Arenas begint het seizoen gezond, als hij dat nou tot in februari of maart volhoudt zal hun record goed genoeg zijn om 'vol te houden' en in het oosten minstens de achtste plek te halen. Vorige keer dat hij geblesseerd raakte, vóór vorig jaar, gebeurde het ook zo, toen lukte het dat team wél om zonder hem te blijven ballen. Vorig jaar was het één en al blessures. Verder vind ik Caron Butler een leuke baller, hem gun ik het wel

Tiel: En ik heb weer zin in een Cleveland - Washington series waarin LeBron een paar keer goed tegen de grond wordt geslagen.
Tim: Ja, door 'my hand is on fire!' DeShawn Stevenson!

Tiel: En Flip Saunders coacht daar nu hè. Die spelers lopen echt met hem weg, ze schijnen hem heel goed te vinden.
Tim: Ik hoop het voor ze. Washington heeft toch ook een aantal nieuwe spelers? Mike Miller en Randy Foye en nog een aantal dacht ik...
Tiel: Ja, Mike Miller. Wie gaat er meer drietjes blaffen? Hij of Gilbert?
Tim: Ik denk Agent Zero omdat ie een ballhogg is.
Tiel: Arenas zegt dat hij minder wil gaan schieten maar dat geloof ik niet. Als die dude vrij staat moet je als coach kwaad worden als hij niet blaft.
Tim: Precies. Die dude heeft mad range...

Tiel: Is dat het probleem van Washington? Geen pass-first guard in dat team?
Tim: … En een perfect jumper, een van de mooiste in de L, Miller trouwens ook...
...
Nee, iedereen speelt daar alleen en ik denk dat ze de meeste aanvallen per 48 minuten draaien, juist omdat ze constant schieten. Wie is hun pointguard? Arenas?! Of is hij een shooting guard?!
Tiel: Ze hebben Javaris Crittenton gehaald zie ik nu. Maar als dat je toekomst op de PG is...

Tiel: Goed punt verder. En dat werkt niet in de play offs, dat is inmiddels al 100 keer bewezen. Arenas is een SG maar hij staat op de PG denk ik. Zo ging het daar in het verleden meestal.
Tim: Ik denk dat het voor Washington een 'first round blowout' wordt, maar dat is sowieso beter dan die wanprestatie van vorig jaar.

Tim: Oh ja nog een ding: Hun gouden tenue is met afstand het lelijkste tenue van de league!
Tiel: Hehe dat is voor jou belangrijk, mij boeit dat niet zo. Al is die wel afschuwelijk ja.
Tim: Klopt, style is everthing! Kijk maar naar die flapdrol van Cleveland eerst... hoe heet ie nou? Damon Jones!

Tiel: We hebben nu elk team gehad. We zijn het er over eens dat Orlando er met de divisie vandoor gaat. Geef me de rest, in volgorde, en voorspel hun record. De regel: Voor elk record dat je exact goed hebt, krijgt de één een pilske van de ander.

Tim: Ok: Orlando 62-20, Miami 45-37, Washington, 42-40, Atlanta 41-41, Bobcats 30-52.
Tiel:
1. Orlando (61-21)
2. Miami (50-32)
3. Washington (47-35)
4. Atlanta (45-37)
5. Charlotte (29-53)

Tiel: We zitten vrij close op sommigen
Tim: Alleen die eerste en die laatste.
Tiel: Ik ben wat optimistischer. Ik denk dat dit de sterkste divisie in het oosten is.
Tim zegt: Inderdaad, ik wilde het net vragen! Hoeveel teams halen er de playoffs? Vier?
Tiel: Ik denk het wel. En dan de Bulls en Pistons nog, gok ik.
Tim: Dat kan best eens kloppen, de rest is garbage.

2 opmerkingen:

  1. Miami is mijn favoriete team, dus ik denk altijd dat ze hoger kunnen komen, en deze keer is dat niet anders, lol... als Jermaine O'neal naar zijn oude vorm terug keert, denk ik echt dat ze hogerop kunnen komen in de play-offs dit jaar... ik denk dus dat Jermaine O'neal de X-factor van de Heat is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nice preview! Was zeker nog laat geworden in de kantine woensdag?

    Ik snap trouwens niet dat jullie Atlanta zo laag inschatten. Die zijn sterker geworden, Flip Murray gaan ze echt niet missen nu ze daar Jamal Crawford voor terug hebben gekregen. Joe Smith en Jason Collins zijn ook zeer degelijke aankopen. Al Horford gaat zich dit seizoen verder ontwikkelen, die stond vorig jaar sterk te spelen de 2e seizoenshelft. Atlanta is in mijn ogen nog steeds best-of-the-rest en zal die 4e plek niet afstaan.

    1. Orlando 60-22
    2. Atlanta 49-33
    3. Miami 45-37
    4. Washington 43-39
    5. Charlotte 32-50

    BeantwoordenVerwijderen

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport