Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

vrijdag 23 oktober 2009

[ NBA ] Preview, Central-East Conference

­Deel 2 van de grootste previews werpt een blik op de Central East, nog een divisie die alle experts zonder twijfel aan één van de grootmachten in het oosten zullen geven. De Cleveland Cavaliers gaan hier winnen, dat is ook Yves (Boyke) het met me eens. Ik ben bijzonder trots dat de man, die vaak de punchline van mijn flauwe grappen is, meewerkt aan de blog. Zoals altijd bevatte onze gesprekken meer onzin dan inhoud maar dat maakt de pret er niet minder op. Let's go!

Tiel: Boyke. Pak je NBA.com standings en je analyses erbij en vertel me: Wie wint de Central East?
Yves: Cleveland wint deze division, zonder twijfel.
Tiel: Als je iets anders dan Cleveland had geantwoord was dit gesprek voorbij, dat snap je. In hoeverre komt het door Shaq dat ze gaan winnen? Was hij überhaupt wel een goeie aanwinst?
Yves: Ik denk dat Shaq de speler is dat voor vrijwel ieder team een versterking is. Hij reboundt nog best aardig, in de minuutjes die hij meedoet. Hij is een goede aanwinst, alleen wel voor de korte termijn. Danny Ferry weet ook dat als er nu niet gewonnen wordt in Cleveland, dat The King (LeBron James) weg is!
Tiel: Ben ik met je eens. A) Omdat Shaq de laatste jaren altijd chagrijnig werd als hij niet 'the man' was en B) Omdat hij eigenlijk niet zo goed meer is.
Yves: Pprecies! Zoals hij eerder bij Miami liet zien, hij hoeft niet per se meer de grote man te zijn die een 20+ schotjes krijgt per wedstrijd.
Tiel: Maar dat laatste bedoel ik juist niet: Shaq kan de spotlights niet delen. In Miami deed hij alsof hij de alpha-male was, terwijl het Wade zijn team was, in Phoenix eiste hij meer ballen in de aanval (de Suns gingen een andere stijl spelen, stom...) en ik zie het in Cleveland voor hooguit één jaar werken.


Tiel: Gaan ze winnen? Want helpt Shaq genoeg om de Cavs over Orlando of Boston te tillen? Ik denk persoonlijk van niet. Verder vind ik LeBron nog geen killer zoals Dwyane Wade of Kobe dat is en Mo Williams chokete natuurlijk erg hard tijdens de play offs vorig jaar.
Yves: Cleveland is er alleen maar beter op geworden. Ze hebben een diepere bank dan afgelopen jaar. Dit komt voornamelijk door aanwinsten als Anthony Parker, Jamario Moon en Leon Powe, die we in de tweede helft van het jaar weer terugverwachten. Ik denk dat ze van Powe nog erg veel plezier gaan beleven.
Tiel: Leon Powe is wel een krijger ja, daar heb je een punt. Maar wat doet dit met Zydrunis Ilgauskus? Ofzoiets?!? Die heeft het er al over na volgend jaar met pensioen te gaan, hij heeft nu twee mensen die om minuten mee concurreren. Big Z is denk ik niet optimaal gemotiveerd en hij was een kracht voor Cleveland. Ik schat hem, als hij gezond is, gelijk met Shaq eigenlijk.
Yves: Z zal er aan moeten gaan wennen dat hij een stuk lager staat in de pikorde van Coach Brown. Hij heeft het nooit slecht gedaan bij de Cavs, en is altijd een zekerheidje. Ik denk ook dat bij hem de leeftijd parten gaan spelen.
Tiel: Hij heeft tenminste meer range dan één meter zeventig, zoals Shaq.

Tiel: Voorspelling? Komen ze verder- of minder ver dan vorig jaar?
Yves: In de Playoffss verder, ik denk niet dat ze in het seizoen nog meer gaan domineren. Ik verwacht dat ze het dit jaar echt gaan gooien op de playoffs, en spelers eerder rust gunnen.

Tiel: We hebben het trouwens nog niet genoeg over de guards gehad. Aan de ene kant heb je Mo Williams, daar beginnen we mee. Was zijn play offs performance éénmalig of wordt hij zo'n speler die altijd verdwijnt als de spotlights aan gaan? Ik zoek even naar voorbeelden. Chris Webber is er één in ieder geval.
Yves: Mo Williams zal alleen maar beter worden, en hij heeft nu toch playoff experience opgedaan.
Tiel: Ben ik wel met je eens. Iedereen krijgt de kans om in zijn eerste grote gelegenheid te sucken. Als hij het volgend jaar weer doet zal ik echter genadeloos zijn in mijn oordeel. Ik ben überhaupt geen fan van shooting-first guards. Mo Williams heeft me nog niet overtuigd.

Tiel: Maar dan het meest interessante aan de Cavs: Delonte West. Als hij zo gek bezig blijft, wat voor invloed heeft dat op de Cavs?
Yves: Delonte moet goed moet beseffen waar hij staat. Die jongen is zo gek als een deur, en ik zie een kans dat dit fout gaat dit jaar. Binnen de kleedkamer spelen altijd dingen die de fans niet weten. Daarom denk ik ook dat Shaq en Lebron het niet zo ver willen laten komen. West's gedrag gaat geen invloed hebben op de Cavaliers.

Tiel: Genoeg over de Cavs. We gaan in volgorde kijken wat we van de andere teams vinden. Deze vind ik zelf interessant: De Chicago Bulls! Eerste vraag: Play offs of geen play offs?
Yves: Playoffs! Al denk ik dat Chicago het verlies van Ben Gordon gaat merken. Zeker omdat hij een goede Sixth man was!
Tiel: Oeh. Gewaagd. Ik neig er zelf ook naar, daar had ik het met Tim ook over, maar ik krijg mijn bedenkingen. Zijn we er zeker van dat Luol Deng eindelijk gezond is? Hoe hard moet Derrick Rose aan de kar trekken en inderdaad: Hoe ernstig missen ze Ben Gordon?
Met een gezonde Deng en Joakim Noah die zijn ontwikkeling doorzet is Chicago een vierde of vijfde ploeg in het oosten. Valt één van die factoren af dan blijft er een vrij schraal team over vind ik.
Yves: Luol Deng zal dit jaar wel zijn stempel gaan drukken op de Bulls. Hij is een aardige forward die zijn punten weet te maken.
Tiel: Ja ik zei ook al tegen Tim: Hoe zijn we hem zo snel vergeten? Als Gilbert Arenas of Elton Brand's seizoen is afgelopen blijven we er over horen. Deng valt uit, een grote man voor de Bulls, en alles is stil rond hem.

Yves: En we moeten John Salmons niet vergeten! Die jongen heeft mij vorig jaar overtuigd tijdens de playoffs.
Tiel: Salmons is wel een krijger ja. Maar geen top drie speler in het team en daarmee geen verschilmaker over het beeld van een heel seizoen.
Yves: Dat klopt. Ik denk dat de Bulls wel veel potentie hebben voor komenden jaren. Een jong team die een paar leuke rookies heeft. James Johnson en Taj Gibson worden goeie spelers. In de pre-season zorgden zij in ieder geval voor genoeg highlights en speelminuten.

Tiel: Is het te vroeg om Derrick Rose te mengen in MVP-besprekingen? Ik denk maar hardop hè... Als Dwyane Wade vaak genoemd wordt met een vrij mager record, vind ik het niet ver gezocht om Rose ook te vermelden.
Yves: Nee. Rose is nog geen betere guard dan Chris Paul bijvoorbeeld. CP3 zal ieder jaar 'MVP chants' horen. Ik denk dat Derrick Rose over twee jaar wel top of the league is, nu nog niet.
Tiel: Ben ik niet met je eens. Derrick Rose leefde op in de play offs, nam een mager team bijna voorbij Boston. Chris Paul werd hard op zijn nummer gezet door Chauncey Billups en liep voortdurend rond met een kop alsof iemand schijt aan z'n tenue had afgesmeerd.

Tiel: Maar ik denk, samen met jou, dat de Bulls de play offs halen. Zijn ze goed genoeg voor ronde 2?
Yves: Nee, ik zie ze vooraan in Mei stranden.
Tiel: Ook als ze de vierde plek halen? Voor mij gaat die tussen Chicago, Atlanta en Miami. En die zie ik onderling allemaal van elkaar winnen. Als zoiets mogelijk is... Of had ik Washington hoger dan Atlanta? Dan worden het vier teams. Ik moet specifieker zijn...
Yves: Ik denk dat Atlanta verder is dan Miami en Chicago. Miami zie ik ook niet winnen van Chicago. Dwyane wade speelt altijd kut in Chicago, dat is bekend.
Tiel: Ik ben geen fan van Atl. Mijn voorspellingen geven mijn voorkeuren altijd te goed weer ben ik bang.

Tiel: Genoeg. Volgende team: Detroit Pistons! We hebben wel een interessante divisie, hier is wederom genoeg over te vertellen...

Yves: Dit team heeft een volledige metamorfose ondergaan en ik ben benieuwd of ze de dip van vorig jaar te boven zijn.
Tiel: Eigenlijk komt het neer op de vraag of je met de komst van wat schotkanonnen beter kunt worden. De verdediging waar Detroit om bekend stond is ver te zoeken. Ben Gordon en Charlie V. (ik ga zijn naam niet proberen te spellen) kunnen samen goed zijn voor 40 punten per wedstrijd maar die krijgen ze ook gemakkelijk tegen.
Yves: Nou ze hebben wel een interessante backcourt. Rodney Stuckey heeft vorig jaar bewezen een goede guard te zijn, en ik zie voor Will Bynum ook speelminuten weggelegd. Toen Iverson vorig jaar een blessure fake-te heeft hij het naar behoren ingevuld.

Yves: Ben Gordon en 'Rest In Peace' Hamilton zullen veel schoten gaan opeisen, dat zal een probleem worden.
Tiel: Ik denk dat die schoten de vooruitgang van Bynum en Stuckey weer dwars gaan zitten. Ze moeten dat team gewoon aan die jonge honden geven en ze twee jaar de tijd geven om zelf sterren in de league te worden. Het enige team dat die tactiek begrepen heeft is Oklahoma City. Nu blijven Tayshaun Prince en RIP Hamilton de dienst uitmaken.
Verder vind ik het onbeschoft dat ze het lijk van Ben Wallace op hebben gegraven en af en toe in 'the Palace' tentoon stellen. Maar dat is persoonlijk.

Tiel: Halen ze de play offs?
Yves: Nee, ze zullen ergens tussen de 30 en 35 wins eindigen.
Tiel: Ik denk het wel. Die all offense strategie werkt in een seizoen vaak best goed. In de play offs is het 'houdoe en bedankt' tegen één van de grote drie maar binnen het seizoen moeten we rond de .500 halen en dat is goed genoeg in het oosten.

Tiel: Verder nog iets interessants? Lijkt me niet hè... Volgende team: Indiana. Er zijn twee teams in de league waar ik om één of andere reden een hekel aan heb: Utah Jazz en Indiana Pacers.
Yves: En ik zet de Sacramento Kings ook in dat rijtje: 'If you don't like this, you don't like Sacramento basketbal...' Ik hou er dus ook niet van.

Tiel: Er gebeurt daar geen flikker, ze hebben alleen Danny Granger en ze doen niks om beter te worden. Dat vind ik het ergst. Het enige positieve nieuws daar dit jaar uit Indy kwam is dat ze mijn favoriete WNBA-speelster Marquis Daniels kwijt zijn geraakt.
Yves: Dit team boekt geen progressie. Granger zal weer wat meer puntjes meer gaan maken, maar ik zie in dit team geen andere spelers die echt toegevoegde waarde hebben. Leuke spelers als Dunleavy en Ford zijn niet de mannen waar je op rekent als het 'Play off-time' wordt.
Yves: Overigens hebben ze het vorig jaar goed gedaan tegen de elite team in de NBA, maar juist tegen mindere ploegen falen ze.

Tiel: TJ Ford en Danny Granger moeten denk ik het meest overschatte duo in de league zijn. Granger stapelt statistieken op omdat de rest van dit team zo kut is. Dwyane Wade in het kwadraat, al heeft het bij Wade wél effect.
Tiel: Nog één ding: Tylor Hansbrough heeft John Stockton en Larry Bird vervangen als sufste white guy in de NBA ooit.
Yves: En wellicht dat Shawn Bradley ook nog ergens in dit rijtje is terug te vinden.
Tiel: Oeh ja, great call. Maar Hansbrough: Die dude is witter dan onze maat Gerben. Ik zat te denken aan een huidige NBA'er die zo blank is. Ik heb er geen.


Tiel: Ik heb het liefst zo weinig mogelijk over Indiana dus tenzij jij nog iets wil noemen gaan we mooi verder.
Yves: Ik zeg: Milwauke Sucks!

Tiel: Goed. Milwaukee Bucks. Ook daar genoeg materiaal. Ik zit heel erg in het midden, wat dit team betreft.
Yves: Ik ook, maar dit komt vooral door onze landgenoten! Ik denk dat Danny G en Fransisco Elson de reden zijn dat ik toch wat games van de Bucks ga kijken dit jaar.
Tiel: Als je kijkt voor Danny G en 'Cisco moet je niet te vaak met je ogen knipperen anders mis je de actie. Die mannen komen in het pre season niet verder dan 12 minuten, 2 rebounds, 0 punten en 4 fouten. Ik verzin dit, maar ik weet zeker dat ik er niet ver vanaf zit.
Yves: Helemaal waar. Het zullen spelers zijn die in de Fantasy League onderaan staan. Bepaalt geen Stockton Star of Jordanaire(om maar even in de taal van my main man Rick Kamla te spreken)
Tiel: Kamla is een clown man. Het slechts mogelijke NBA-tv programma zou een cast hebben van hem, Antoine Walker en Gary Payton ('OKAY?!? I'mma talk in a real high pitched voice right NOWWWW so you CAN't HEAR me...') en dan Dikembe Mutombo die elke aflevering zijn favoriete muppet na mag doen. Trouwens... Dat zou het beste NBA-tv programma ooit zijn...
Yves: Haha. En Kamla zou de show afsluiten met de zin: 'Best of luck for MY Wolves!'

Tiel: Aan de ene kant zijn ze Charlie V. en Ramon Sessions kwijt geraakt. Toch... Een gezonde Michael Redd en Andrew Bogut, Brandon Jennings die misschien een geweldig rookie jaar heeft...
Yves: En let op deze speler; Jodie Meeks. Deze speler gaat nog potten breken in de NBA
Tiel: Vertel iets over die Jodie Meeks. Nooit van gehoord Ik hou ervan als je met inside info strooit Boyke. Maak me gek.
Yves: Hij werd in de tweede ronde gedraft door Milwaukee, komt van Kentucky. Maakte daar 23 puntjes per wedstrijd, waaronder een record van 54 punten. Die jongen is in de NBA nog niet bekend en heeft nog geen goede stats, maar dat verwacht ik in de loop van het jaar anders. Dodelijke schutter, zal in de schaduw komen van Michael Redd
Tiel: Okay, cool. Maar er moet een reden zijn dat hij pas in de tweede rond werd gedraft. Kan hij verdedigen?
Yves: Daar ligt de grootste twijfel. Offense is voor deze jongen als bier drinken tijdens stapavonden, maar de defense? Daar zal hij op worden afgerekend.
Tiel: Hij bevindt zich wat dat betreft in goed gezelschap: De Milwaukee Bucks zullen niet veel wedstrijden winnen omdat ze zo goed verdedigen.

Tiel: Ik neem aan dat we het eens zijn over het feit dat Milwaukee weer richting de lotery gaat?
Yves: Ja, het team zal onderaan eindigen in deze division.
Tiel: Oeh onder Indiana zelfs? Wow. Daar hebben we een meningsverschil. En dat brengt me op het volgende: De weddenschap. Voorspel, om af te sluiten, de records van elk team. Voor elke die je goed hebt, krijg je een pilske. Heb ik er een stel goed, krijg ik bier van jou. Akkoord?
Yves: Deal.

Tiel:

1. Cleveland (61-21)
2. Chicago (47-35)
3. Detroit (41-41)
4. Milwaukee (30-52)
5. Indiana (28-54)

Yves:
1. Cleveland (63-19)
2. Chicago (45-37)
3. Detroit (35- 47)
4. Indiana (33-49)
5. Milwaukee (28-54)

1 opmerking:

  1. Als Dunleavy dit seizoen weer veel gaat spelen zijn de Pacers niks meer en niks minder dan de Detroit Pistons, dat is helaas wel een grote als...

    Ik vind dat de Pacers weinig verkeerd doen, ze hoeven niks drastisch te wijzigen, met Brandon Rush en Roy Hibbert hebben ze 2 ruwe diamanten die zich dit jaar verder gaan ontwikkelen. Door Earl Watson en Dahntay Jones aan te trekken hebben ze zich in de defence versterkt. Ik vind het juist goed dat ze low key blijven en rustig aan hun team werken. Precies het tegenovergestelde van Toronto. Iedereen is helemaal weg van dat team maar ik durf hier wel te zeggen dat de Pacers het beter gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport