Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

woensdag 25 maart 2009

[ NBA ] Het belang van matchups

In de oostelijke helft van de NBA-competitie is het play off-plaatje bijna rond. De nummers één tot en met acht zullen niet drastisch meer veranderen, je weet namelijk dat je de beste teams gehad hebt als Charlotte op de negende plaats staat. Zij moeten de Bulls inhalen, die effectief twee wedstrijden op ze voor staan. De nummers één tot en met vier (Cleveland, Boston, Orlando en Atlanta) gaan ook niet meer schuiven. De nummers vijf tot en met acht kunnen nu tactisch hun eindpositie bepalen om slechte matchups te voorkomen. Of toch niet?

Door Tiel van den Heuvel

Ik heb al eerder gespeeld met idee van 'tanken voor de play offs', het bewust verliezen van wedstrijden om (bijvoorbeeld) zevende in plaats van zesde te worden. Vorig jaar voorspelde ik een tweede plaats voor New Orleans in het westen, bijvoorbeeld. Door een verliespartijtje tegen L.A. of Dallas konden zij er voor zorgen dat ze tegen de makke Mavericks speelden, in plaats van het snellere Denver of Golden State. Dat gebeurde en de Hornets wonnen de serie van de Mavs met 4-1. Damn, I'm good.

In het oosten zou dit jaar iets soortgelijks kunnen gebeuren. In een klein overzichtje volgt welke teams waar zouden willen eindigen en waarom. En dan maar hopen dat de Heat ineens van de Thunder en Kings gaan verliezen. Schaamteloos tanken voor de play offs, het moet niet gekker worden.

Nummer acht, tegenstander van de Cavaliers

Weet je, als de Heat achtste zouden staan, zouden ze berusten in hun lot. De Cavaliers vormen voor Dwyane Wade en consorten de beste matchups en, kijk even naar de titel, daar draait het toch om. De Celtics zijn te hard voor Miami, Orlando en Atlanta te atletisch.

Op dit moment staan de Chicago Bulls achtste en ik denk dat zij het wel mooi vinden zo. Ten eerste hebben ze het te druk met overleven, om zich überhaupt druk te maken om een nummer zeven- of zes-notering. Ten tweede denk ik dat iedereen liever LeBron en zijn Cavs treft, dan Boston. De Celtics zijn bewezen winnaars, LeBron verdwijnt ooit uit zijn 'zone' als het er écht om gaat.

Nummer zeven, tegenstanders van de Celtics

Zoals boven beschreven zou ik als coach // speler // toeschouwer liever tegen Cleveland de play offs in gaan, dan tegen de Celtics. De nummer zeven speelt tegen de regerend kampioen, mannen die weten wat er nodig is een tegenstander te overklassen. De Celtics speelden véél zevende wedstrijden maar die werden meestal ook gruwelijk overtuigend gewonnen. Kunnen ze dat kunstje dit jaar herhalen?


Loopt er te veel trots rond in Motown voor de C's? (foto Jonathan Daniel/NBAE/Getty Images)

Nummer zes, tegenstander van de Magic

Je kunt niet overleven op jumpshots. En Dwight Howard heeft nog steeds geen gepolijste aanvalmethode. De Magic zijn geen contenders en zelfs geen lock om de tweede ronde te halen, wat mij betreft. De Magic zijn een team waar je gedurende een serie van zeven wedstrijden op aan kunt passen. Als je Hedo (He-did-he-does-he-do) Türkoğlu uit de wedstrijd haalt, de ware MVP van dat team, bouw je op de onbewezen Howard. Ik zie het niet gebeuren.

'As we speak' staat Philadelphia zesde en hebben zij dus de eer mijn woorden kracht bij te zetten. André Miller is een killer en er rijmt niks op Dalembert om zijn kracht uit te drukken. Één van de meest ondergewaarde centers, in mijn ogen. Verder de vaak vergeten observatie dat de Sixers beter zijn dan hun record doet vermoeden: Sinds Elton Brand neer ging (komt dit seizoen niet meer terug) hebben ze schrikbarend veel wedstrijden gewonnen. Als ik wat geld overhad, zou ik het de Sixers toevertrouwen.

Nummer vijf, tegenstander van de Hawks

Miami had denk ik liever Cleveland gehad maar dalen naar een achtste positie zou vragen om verliespartijen van bijna elke tegenstander die zij op hun pad nog tegenkomen. Dat gaat niet gebeuren maar de komende weken zijn wél behoorlijk pittig voor de Heat. Veel uitwedstrijden, erg veel >.500 teams. In plaats van expres een slippertje te begaan moet Miami uitkijken deze vijfde plaats niet kwijt te raken. Zoals eerder gezegd: Zij willen echt niet tegen Orlando spelen.


Michael Beasley en de Heat, laten we hopen dat ze het tegen de Hawks op mogen nemen. (Foto Victor Baldizon/NBAE via Getty Images)

De Hawks zijn goed, maar jong. Ik ben er nog niet van overtuigd dat zij de ervaring en de 'balls' hebben om een serie van Dwyane Wade te winnen. Daar zijn perfecte executie van de aanval, een stalen verdediging en een knipoog van de scheidsrechter voor nodig. Ik weet niet of Atlanta die heeft. In één wedstrijd zou ik voor de Hawks gaan, in één serie weet ik het nog niet. We hebben het nog altijd over Wade...

Conclusie

We mogen hopen dat de stand blijft zoals hij is. Vier matchups in het oosten waar ik bij voorbaat mijn vingers bij af lik. Detroit - Boston, nice. Atlanta tegen Miami schreeuwt om highlights en Orlando tegen Philly kan wel eens spannender worden dan de stand doet vermoeden. De enige 'walkover' die ik zie vindt plaats in Cleveland. En terecht, de Bulls hadden vorig jaar geen recht op Rose, die had Miami moeten krijgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport