Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

dinsdag 27 januari 2009

[ NFL ] Coming up: Super Bowl Sunday

Super Bowl Sunday; de dag waarop in Amerika het meeste bier wordt gedronken en de voorloper van de maandag met (waarschijnlijk) het meeste ziekteverzuim. Komende zondag 1 februari strijden de Pittsburgh Steelers en de Arizona Cardinals om de titel. Na een bewogen seizoen met onwaarschijnlijke plotwendingen, een finale waar Amerika op heeft zitten wachten. Voor velen kan seizoen 2008 niet kort genoeg duren, maar laat het dan eindigen met spektakel.

DOOR TIEL VAN DEN HEUVEL

De aanval van de Cardinals tegen de stugge, brute verdediging van de Steelers. Hoewel ik me naar alle maatstaven geen expert kan en mag noemen, heb ik beide ploegen aan het werk gezien, voorzien van proffesioneel commenteer. Mijn eerste ingeving: Cardinals. Hun offensieve kracht is groots, hun verdediging minder. Maar wat in de NBA niet lijkt te werken lijkt niet op te gaan voor de NFL: Simpelweg meer scoren dan je tegenstander, 'run and gun' football, lijkt een perfect legitieme strategie om een titel na te jagen.

De Cards waren de underdog in al hun wedstrijden tot nu toe. Ze waren goed, MAAR die Wildcard zouden ze af moeten staan aan de Falcons. De Valken verloren echter en na (wederom) een onwaarschijnlijke winstpartij tegen de Panthers won Arizona nog een strijd der gevleugelden. In de conference finals werden de Eagles opzij gezet. De Cards scoorden gemiddeld bijna 32 punten en lieten er minder dan 21 toe. Een gemiddelde marge van +11 op grote scores. Run 'n Gun, baby.



Edgerrin James, Run 'n Gun (foto whereistheoutrage.net)

Dan de Pittsburgh Steelers. Zij hebben dit seizoen, en nu komt er een leuke stat, slechts een maal meer dan dertig punten toegestaan (toen het seizoen nog niet binnen was!) en daarvoor slechts eenmaal 23 punten. Zelf scoorden ze wel ooit hoog, maar ze konden ook wedstrijden winnen met 10-6. En ze hielden Cleveland, toen het echt moest, op 0 punten. Wat vertelt dit? Ook defense kan wedstrijden en kampioenschappen winnen. Maar laten we realistisch blijven.

Stel dat de Steelers Fitzgerald (die man staat in de fik de laatste tijd) op 'slechts' twee TD's kunnen houden. Stel dat ze slechts eenmaal een play verneuken en een running back als James (zie foto) tot een feestje in de endzone toelaten. Dan hebben de Cards 21 punten, wat erg weinig zou zijn voor hun doen. Zou Pittsburgh daar overheen kunnen bluffen? Hun postseason scores tot nu toe imponeren, met 35 en 23 punten, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat ze dat kunstje niet gaan herhalen.

Ik hoor niemand over de Cards' defense. Ze dwongen Jake Delhomme tot 5 interferences, weten we nog? Tegenstanders scoorden wel tegen de Cardinals maar dat komt ook door de absurde snelheid en efficientie waarmee de aanval van Arizona het veld op en af ging. Run 'n Gun, baby. En nog een onderbelicht puntje voor de Cardinals: In hun wedstrijd tegen de Eagles kwamen ze zelfs even achter te staan. En onder druk presteerden ze het toen om zelf te scoren en Philadelphia van scoren af te houden. Ze kunnen dus, waarschijnlijk, met de mentale spelletjes omgaan die een Superbowl Zondag met zich meebrengt. Kunnen de Steelers dat?

Mijn gok is zo goed als de uwe. Als wishfull thinking in woorden omgezet moet worden, kopieer gaarne dit stuk. Ik wil dat Fitzgerald wint, ik wil dat Kurt Warner wint. Het voelt fout als de Cards winnen, ze zijn weer de underdug denk ik, maar wat mij betreft past het in het plaatje. Een raar seizoen, onverwachte uitslagen. Al het momentum is met Arizona. Zoals op een plaatje van een supporter: 'We are who we thought we were.' Ik wil geloven in de dwaze gedachte dat aanvallen ook het antwoord kan zijn. Ik wil leven in een wereld waarin mijn favoriete (non-Patriots) team meteen kampioen wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport