Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

zaterdag 10 januari 2009

[ NBA ] Hoe slecht zijn de Thunder?

Een vraag met een open antwoord dit maal? Hoe slecht zijn de Oklahoma City Thunder? De jongste ploeg in de NBA (zowel qua oprichting, als qua leeftijd) verloor afgelopen nacht voor de 32e keer in 37 wedstrijden. Een droevenswaardig gemiddelde van een droevenswaardige ploeg. Zou je denken. Iets meer research doet een ander verhaal vermoeden. De OKCT zijn niet slecht. Ze zijn onervaren.


DOOR TIEL VAN DEN HEUVEL

De verliespartij, thuis tegen Houston, van afgelopen nacht vertelt het verhaal van de Thunder dit seizoen: 'Net niet.' Zonder de statistieken er op na te slaan durf ik te zeggen dat het niet voor het eerst is dat de ploeg van Kevin Durant een spannende wedstrijd net niet binnen weet te slepen. NBA.com onderschrijft dit. De pot tegen Houston (96-98) was de dertiende partij die ze met zes punten verschil of minder verloren. Ze wonnen slechts één zo'n wedstrijd.

Mijn gok is dat het aan de onervarenheid ligt. 'Clutchness' komt met de jaren en die jaren hebben ze niet. Kevin Durant is een talent maar nog te wisselvallig in belangrijke momenten. Af en toe smelt de jongeman als een sneeuwpop, in het licht van een uitdaging. En wanneer gaat hij nou eens eten? Met zijn 44 kg heeft hij de uitstraling van een marathonloper. Iemand moet Kevin vertellen dat zwaarder worden, niet per se betekent dat je snelheid kwijt raakt.

Westbrook is met gemak mijn favoriete rookie na Rudy Fernandez. Zijn dunks knallen van mijn beeldscherm met flair die ik mis bij Beasley (al heeft B-Easy wel swagger) en Rose. Rose heeft de uitstraling van Martin Adams de darter, voor de kenners. Met Westbrook komt het, geef de jongen wat jaartjes, helemaal goed. Samen met Durant kan dat een heel behoorlijke tandem zijn om je team op te bouwen.


Foto NBA.com


De signing van Nenad Krstic is goed. Grote jongens liggen niet voor het oprapen in de league en zijn nog altijd van groot belang. Krstic geeft Durant en Westbrook meer ruimte om te opereren en zorgt dat je onderin niet meer afhankelijk bent van Nick Collinson, Rober Swift of de rauwe Chris Wilkox. Ik heb ooit geschreven over Wilcox dat het zo'n ongenaakbare dunker was. Zelfs dat element van zijn game zie ik niet meer. Al gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat ik sowieso niet veel van de Thunder zie.

Maar de komende jaren zal Oklahoma City zich plaatsen in de middenmoot van de NBA. Mark my words. Ze hebben de picks om ook in '09 en '10 leuke spelers te draften en ze worden meer ervaren. De ervaring begint zelfs de komende maanden denk ik al voor een omslag te zorgen. Ik zie ze best boven de echte gedrochten van teams in de league eindigen. Clippers, Kings, Wizards, die mannen gaan aan OKC nog een harde kluif hebben.

1 opmerking:

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport