Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

vrijdag 11 december 2009

[ NBA ] Top 10 overbetaalde spelers, deel 2. En de dunk van het jaar

4. Elton Brand (14.858.471 $)

Ik zat laatst een wedstrijd van de Sixers te kijken en ik kreeg medelijden met alle spelers van Philly. Andre Iguodala speelde hard, Allen Iverson speelde betere defense dan ik hem ooit heb zien geven en werkte verrekte hard om zijn roest af te vegen. Nee, hij was niet groots, maar hij probeerde te killen en speelde onzelfzuchtig, binnen het systeem.
Dan Elton 'the Black Hole' Brand. Elke bal die hij kreeg leek richting basket te gaan of werd met een halfslappe pass uit de post gespeeld. Hij verdedigde amper, forceerde bijna elke actie. Die man is nog geen vijftien miljoen waard al had hij gouden handen en scheet hij diamanten. Ugh. Hij speelt echt waardeloos en is één van de redenen dat de Sixers zo stinken op het moment.

3. Pedrag Stojakovic (14.202.000 $)

Elke GM in de league zou liever JJ Reddick in de gelederen hebben dan Peja, die vijf keer zo weinig verdient. Met 2.08 meter zou je meer rebounds verwachten (hij plukt er vier 'per'), hij scoort slechts 12 punten en vrijwel al zijn schoten komen van buiten de drie. Hij verdedigt niet.
Stojakovic is een schoolvoorbeeld voor GM's van hoe het niet moet. Je kunt een speler niet vertrouwen met een megacontract, ook al heeft hij voor een paar jaar leuk drietjes geschoten. De enige die dat niet begrepen hebben waren de Sixers toen zij Jason Kapono binnenhaalden.

2. Shaquille O'Neal (20.000.000 $)

Shaq is de meest dominante speler van zijn generatie, hij was niet te stoppen toen hij op zijn piek was. Maar die piek ligt een paar jaar achter hem en Shaq is 'gemiddeld'. En dan geef ik hem het voordeel van de twijfel.
De twintig miljoen die hij neerstrijkt zijn het product van zijn jaren in Miami. Pat Riley wilde Shaq voor langere tijd vastleggen om een kampioenschapsteam te bouwen. Dat lukte, mede door een toegift van Shaq zelf notabene. Hij nam genoegen met 'slechts' twintig miljoen per jaar zodat Miami de flexibiliteit behield om andere spelers aan te trekken.
Miami haalde het kampioenschap en wist Shaq's vette contract vrij snel te ruilen. Goede deal voor Miami maar andere teams betalen nu ruimschoots terug voor die titel in '06.
Shaq is makkelijk één op één te verdedigen en heeft geen schijn van kans meer om pick 'n rolls aan te pakken (of te zetten). Als hij een atletische big guy voor zich heeft moet hij tegenwoordig floppen om iemand van het scoren te houden. Grote kerels met een afstandschot kunnen niet meer door Shaq gevolgd worden.

R.I.P. Big Shaq, het waren mooie tijden.

1. Tracy McGrady (23.239.561 $)

Kon er een andere nummer één zijn? Ik zie geen argumenten.
De meest overbetaalde speler in de league is zonder twijfel 'Knee'-Mac, Tracy McGrady. De man die, en dit heb ik voor mijn gevoel al twintig keer getypt, een blessure fakete om niet geruild te worden. De man die nog nooit op goede voet bij een franchise weg ging.

Tracy McGrady is blessuregevoelig. Het erge is dat hij dat ook naar eigen zeggen is. Gilbert Arenas en andere sterren forceren ooit een blessure omdat ze te vroeg weer het veld op kwamen. Tracy McGrady laat zich opereren als doctoren niet eens kunnen zien wat er mis met hem is.

Nu wil T-Mac terug in Houston-uniform. Ik vind het heerlijk om te zien dat de Rockets lekker draaien zonder hun 'superster'. Ze hebben totaal geen haast hem weer in zijn tenue te hijsen. McGrady boos natuurlijk, die wil laten zien dat hij nog kan spelen. Want McGrady is volgend jaar free agent en van plan weer een financiële administratie van een club te verneuken. Als hij terugkomt voor Houston, verwacht dan zelfzuchtig spel met enorme nummers van T-Mac. Verwacht ook dat de losses zich op zullen stapelen. Leuk voor fantasy-spelers, een gezwel voor liefhebbers van de teamsport basketball.

DE DUNK VAN HET JAAR

Het is lang geleden dat ik uit ongeloof keihard heb zitten lachen om een NBA-highlight. Ik reageerde op deze dunk van Corey Brewer als een meisje dat in paniek raakt. Pure desoriëntie, ik geloofde er geen zak van wat er gebeurde. En dus begon ik half te gillen, op mijn stoel te draaien, en te lachen.
Het is natuurlijk extra zoetjes als je al vanaf het begin in Corey Brewer hebt geloofd. Enorm 'IK ZEI HET! IK ZEI HET!'-momentje.



En commentatoren: Zijn jullie Laker-fans of wat? Jullie zijn zó enthousiast dat ik het gevoel krijg naar een curlingwedstrijd te kijken. Damn.

Voorspellingen

6-4, 147-86.

INDIANA @ Washington
Golden State @ DETROIT
BOSTON @ Chicago
Charlotte @ DALLAS
PORTLAND @ Milwaukee
PHOENIX @ Denver
L.A. Lakers @ UTAH
Minnesota @ SACRAMENTO

weer een lastige lijst als je het mij vraagt.

2 opmerkingen:

  1. Schitterende dunk, maar dunk van het jaar tot zover is volgens mij toch die van Wade over Varejao.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mee eens "anoniem". Dit is een geweldige dunk, maar ten eerst een charge. Ten tweede heeft Fisher niet de illusie dat hij de dunker kan blocken. Dat maakt de dunk van Wade over Varejao zo mooi. En het feit dat het de hardste dunk is. Ooit.

    Daarnaast is T-Mac één van de meest fantastische spelers in de league. Kan creeren als Kobe, kan van bump&curls afkomen als Rip en kan passen als.. nouja, niet Steve Nash, maar kan toch verdomd goed passen. Vindt altijd de vrije man.

    Enige minpuntje is dat hij soms teveel het jumpshot neemt, in plaats van de actie naar het bord, maar dat zou best eens kunnen komen uit angst voor blessures.

    Ik vind hem dus niet overbetaald. Hij kan er ook niks aan doen dat 'ie geblesseerd is en raakt.

    Ook denk ik dat de league tegenwoordig verder kijkt dan statistieken. Europese invloeden zijn diep doorgedrongen in de Amerikaanse league. T-Mac zal ala Brandon Roy (beste SG uit de league met Kobe) moeten gaan spelen als hij een extension wil verdienen of ergens anders aan de bak wil komen. En dat gaat hij doen. Hoop ik..

    BeantwoordenVerwijderen

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport