Deze site verhuist naar www.hoopinie.nl. De artikelen op die site zullen langer zijn, met méér mening en hopelijk méér discussie. Verhuis met me mee, laat weten wat je van de nieuwe site vindt. Vrijdag gaat, als het goed is, het eerste artikel online.

Groeten,

Tiel van den Heuvel



Doorzoek deze site
Aangepast zoeken

woensdag 13 mei 2009

[ NBA ] Het hart van een kampioen

Props aan de Celtics. Major props. Afgelopen nacht kwamen de C's terug van 14 punten achter in het laatste kwart om de vijfde game van de Orlando Magic te winnen. Zonder KG, zonder goed spel van Ray Allen, Rajon Rondo en Paul Pierce. Dames, heren, ik ga een stuk schrijven waarvan ik nooit had gedacht dat het mijn vingertippen zou verlaten. Ik ga Big Baby Glen Davis én Stephon Marbury de lof toewuiven die zij, tenminste voor afgelopen nacht, verdienen. My God...

Door Tiel van den Heuvel

Twee punten vooraf.

1) Hoe vaak ga je wedstrijden in de laatste seconde beslissen op een jumper van Big Baby, die daarvoor óók al een clutch basket scoorde? Niet te vaak. Orlando speelde in game vier een perfecte defense op Pierce en Allen en als je dan verslagen wordt door Davis, tja, dan heb je gewoon je best gedaan. Je kunt schoten niet afstoppen, je kunt ze moeilijk maken. En je neemt een schotje van Davis boven die van Allen of Pierce, hoe dan ook.

Datzelfde 'geluk' van de C's kwam terug in game vijf en ik ben benieuwd óf en hoe lang we daar iets over gaan horen. Met nog dertig seconden te gaan gooide Eddie House (denk ik) een wanhopige bal richting de ring. Het leek een 24-seconden 'violation' en die werd gecalled. Na overleg werd die teruggedraaid en aangezien de C's de bal hadden gerebound, kregen zij hem. In mijn ogen was het een airball, maar ik moet er nog meer beelden van zien. Misschien zag ik die airball door een lichtverbuiging van mijn anti-Celtics bril. Ik weet het niet.

2) Voordat mijn stuk over Starbury en Big Baby spattert, wil ik even kwijt hoe ernstig ik teleur ben gesteld in de Magic. Gisterenavond gaven ze een wedstrijd weg die ze hadden kunnen en moeten winnen, en het was niet eens voor het eerst in de series. Eerder gaven ze ook al een 20+ punt voorsprong weg, om uiteindelijk nipt te winnen. Dat is geen play offs waardig, laat staan dat het je kampioen kan maken.

Rafer Alston was slecht als guard gisteren, Overpaid Lewis maakte foute beslissingen en Dwight Howard kreeg maar tien schoten en vier vrije worpen. En werd overklast door Big Baby Davis, die hem aanvallend, oh yes ik ga het zeggen, overspoelde. In de Boston Garden werd gedomineerd op een niveau dat sinds de dood van Stalin niet meer is gezien, en Dwight Howard was de dominée. Is dat een woord? Bel de Van Dale.

Stephon Marbury

Steph had gisteren een paar minuten waarin hij niet kon missen en negen punten scoorde voor je "ziekte in de kleedkamer" kunt zeggen. Doc Rivers liet de 'has-been' zo lang staan dat je je afvroeg waar Rajon Rondo bleef. Steph was gisteren de beste guard van Boston en zonder hem hadden ze de pot niet gepakt, zo simpel ligt het. Zelfs verdedigend was hij niet de ramp die we inmiddels aan zijn naam verbinden. Steph kwam opdagen als de veteraan die hij op papier zou moeten zijn, en je moet hem credit geven. Zijn jumper zag er strak uit, zijn dribbel was vol zelfvertrouwen en hij swingde de bal rond als het moest. Hij was, en ik trek een citroengezicht terwijl ik het schrijf, 'goed'.

Big Baby Glen Davis

Ik hoorde het laatst iemand op espnradio.com zeggen. De val van Kevin Garnett is het beste wat Big Baby had kunnen gebeuren. De man heeft een garantie op minuten gekregen, en daarmee simpelweg 'een kans'. En nu de spotlights op hem staan gericht, komt hij in de belangrijkste wedstrijden door als een bulldozer in de verdediging van Orlando. In game vier besliste hij de wedstrijd, in de vijfde ontmoeting was hij samen met Steph het duo dat het vierde kwart naar zich toetrok. Zijn schotje van een meter of vier, vijf, is haast een zekerheidje geworden en hoewel de verfijnde 'touch' ontbreekt doet het gewoon denken aan Garnett en Gasol die hetzelfde vaak doen.

Toegegeven, hij ziet er uit alsof hij een IQ onder het vriespunt heeft en 'Big Baby' is misschien nog te pretentieus voor de uitstraling van Glen Davis, maar hij is een warrior. De defenitie van een kampioen. Boston heeft alle redenen gehad om op te geven toen KG viel. Na een brutale serie tegen de Bulls reageerden ze door de Magic méér dan leuk tegenstand te bieden. Kampioen worden ze niet denk ik, daar is Cleveland op het moment te goed voor, maar de Boston Celtics verdedigen hun titel met eer. Ze voegen glans toe aan de ring die ze al hadden, een legacy zonder te 'repeaten'. En dat komt van een Boston-hater. Geniet ervan, zo'n stuk zal in lange tijd niet volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij zijn benieuwd naar je reactie! Wat vind je van de artikelen, van de site? Wat is er goed, maar vooral: Wat kan er beter?

Team AmerikaanseTopsport